Arc Barrel: zpestřete si své cvičení pilates

01. 10. 2009

Seznamte se - novinka mezi pomůckami na pilates se jmenuje arc barrel. Je lehký, neváží více než dvě kila, takže ho můžete kamkoli přenést. Přitom je ale pevný, unese až dvě stě kilo živé váhy. Cvičení na něm vás bude bavit, nabízí totiž pestrou škálu cviků, které by byly jen na podložce těžko proveditelné.

Článek vyšel v časopise Fitstyl, říjen 2009.

 

 

fitstyl 2009/10 Nový cvičební doplněk vznikl spojením dvou pomůcek pro cvičení pilates - step barrelu a spine correctoru. Stejně jako arc barrel slouží obě k posílení centra těla a zvýšení flexibility celé páteře. Přestože jde o náčiní velice lehké - váží necelá dvě kila-, je arc barrel pevný a drží svůj tvar, i když si na něj stoupnete. Nemusíte se proto obávat, že byste ho svou vahou poškodili.

Arc Barrel se skládá ze dvou částí, které od sebe snadno oddělíte - menší, odnímatelná část se nazývá „step“ a vyšší oblouk s asymetrickým zakřivením „arc“. Po stranách barelu jsou navíc i žebra, která vám při cvičení poslouží jako úchyty. „Cvičit se dá i na obrácené zadní straně arku, která je vybavena příčnými i podélnými žebry,“ říká Gábina Davídková, lektorka pilates a majitelka společnosti myPilates ACADEMY, která arc barrel do České republiky dovezla a jedním z mála školitelů této metodiky v Evropě.

Snazší vstup do světa pilates

fitstyl 2009/10 Na arc barrelu můžete vyzkoušet asi padesát základních cviků, případně je rozšířit o nespočet jejich kombinací a variant. Při cvičení můžete stát, sedět, ležet nebo klečet - a to jak na vrcholu pomůcky, tak i na jejím nižším stepu nebo v prohlubni mezi nimi. „Asymetrický tvar arku zajišťuje optimální strečink a možnost volby obtížnosti cviků. Cvičení tak lze přizpůsobit široké škále klientů,“ vysvětluje Gábina Davídková. Pomůcku například velmi oceníte v těhotenství, protože vám poskytne potřebnou podporu zad.

Cvičení na arc barrelu vás bude bavit, protože je různorodé, zábavné, ale přitom efektivní. Nová pomůcka se hodí pro skupinové cvičení, ale i pro osobní trénink. „Na rozdíl od původního stepu je arc barrel mobilnější, proto se stal oblíbenou a často používanou pomůckou při tréninku pilates, vysvětluje Gábina Davídková.

Lehký a skladný pomocník

Jednotlivé  cviky na arc barrelu vycházejí z klasické pilates sestavy na podložce. Tvar nové pomůcky vám ale nabízí větší variabilitu cviků - můžete na ní provádět cviky jednoduché i náročnější, záleží na tom, jak si na ni sednete nebo lehnete. Pokud jste ve světe pilates začátečníky, s pomocí arc barrelu se do tajů cvičení dostanete snáze. Jste-li pokročilí, můžete si na něm zase potrápit tělo náročnějšími variantami cviků.

Cvičit na něm může zkrátka kdokoli téměř cokoli. „Když například obrátíte arc barrel vrcholem dolů, získáte dysbalanční pomůcku, která má využití jako BOSU a na které lze také cvičit plochou stranou vzhůru,“ upřesňuje Gábina Davídková. Arc barrel tak slouží jako doplněk při cvičení na podložce i při tréninku na strojích pilates. Tento šikovný pomocník je navíc lehký, a tak jej doma snadno přenesete z místnosti do místnosti, případně jej rozložíte a autem převezete, kam budete chtít - vejde se i do menšího kufru.

cviky na arc barrelu

Úklony s unožením

úklony s unožením Výchozí pozice: Lehněte si na bok a žebry se opřete o strmý oblouk. Rukou si podložte hlavu.

Provedení pohybu: S výdechem přitáhněte bříško k páteři a současně se vytáhněte do dálky. Nadzvedněte nohu a trup, s nádechem se vraťte do výchozí pozice.

Počet opakování: Cvik proveďte na každé straně osmkrát až desetkrát.

Labuť

labuť Výchozí pozice: Z arc barrelu ostraňte step. Lehněte si na břicho a strmým obloukem si podložte pánev. Hrudníkem se neopírejte.

Provedení pohybu: S nádechem pokrčte lokty (směřují ke kyčlím) a tím přibližte trup k podložce. S výdechem se vraťte zpět do výchozí pozice.

Počet opakování: Cvičte desetkrát až dvanáctkrát.

Unožení

unožení Výchozí pozice: Odstraňte z arc barrelu step a lehněte si na bok tak, že strmým obloukem podložíte kyčel. Spodní rukou se opřete o předloktí, loket směrujte pod rameno. Druhou ruku dejte za hlavu.

Provedení pohybu: S nádechem zdvihněte nataženou nohu (bez souhybu pánve), s výdechem se vraťte do výchozí pozice.

Počet opakování: Opakujte desetkrát až dvanáctkrát.

Varianta: Provádějte nohou kroužky, případně přednožujte.

Šašek

šašek Výchozí pozice: Sedněte si na arc barrel tak, že se o něj budete opírat stehny a kostrčí. Předpažte.

Provedení pohybu: S nádechem přitáhněte bříško k páteři a snižte trup. S výdechem vraťte trup do výchozí pozice.

Počet opakování: Cvik proveďte třikrát až pětkrát.

Varianta: Pokud máte zkrácené zadní strany stehen nebo slabší břišní svaly, můžete nechat nohy ležet na arku.

Pokrčené koleno

pokrčené koleno Výchozí pozice: Lehněte si na záda, zdvihněte pánev do úrovně žeber, lopatkami se opřete o mírný oblouk a dejte pozor, abyste nezakláněli hlavu.

Provedení pohybu: S nádechem zdvihněte pokrčenou nohu. Dejte ale pozor, abyste pánev drželi ve stejné úrovni. S výdechem se vraťte do výchozí pozice.

Počet opakování: Opakujte čtyřikrát až šestkrát.

Vzpor

vzpor Výchozí pozice: Z arc barrelu odstaňte step, klekněte si na arc a uchopte jej po stranách.

Provedení pohybu: S výdechem se vzepřete a snažte se udržet arc stabilní, s nádechem se vraťte do výchozí pozice.

Počet opakování: Opakujte čtyřikrát až osmkrát.

Varianta: Můžete provádět i kliky.