Neustálý dialog s vlastním tělem

01. 03. 2010

„Pokud je vám třicet a jste nepohybliví a neforemní, v tom případě jste staří. Pokud je vám šedesát a jste pružní a silní, jste mladí.“ Tolik slova Josepha H. Pilatese, autora stejnojmenného cvičení, které se zaměřuje na posílení svalů celého těla, především hlubokých břišních a zádových svalů a svalů pánevního dna.

Pro pilates je charakteristická přesnost provedení jednotlivých cviků a koncentrace na každý pohyb. O cvičení jsem si povídala s Gábinou Davídkovou, instruktorkou a majitelkou společnosti myPilates.

Proč cvičit pilates, jaký nejpádnější argument byste uvedla?

Za největší přínos této cvičební metody považuji napřímení těla a zpevnění hlubokých svalů. Díky tomu se zbavíte bolesti zad a získáte novou energii a sílu. Dalšími nezanedbatelnými aspekty jsou formování postavy, zlepšení dynamiky těla, harmonizace svalů, odstranění špatných pohybových stereotypů nebo kompenzace jednostranného zatížení například u sportovců.

City Revue / jaro 2010

Přijde-li za vámi klient na osobní konzultaci s tím, že by chtěl začít s pilates, co mu odpovíte?

Samozřejmě mě zajímá jeho cíl a množství času, které může cvičení věnovat. Ptám se ho, jakým sportům se věnoval a jaký typ pohybové aktivity je mu blízký. Pilates totiž není vhodný úplně pro všechny. Je ideální pro lidi, kteří se nad sebou chtějí zamyslet, kteří se chtějí cíleně věnovat zdravému způsobu pohybu. Neuspokojí ty, kdo si chtějí jít zaskákat, uvolnit se u hlasité hudby. Takové lidi pilates nezaujme a pokud nezmění svůj přístup ke cvičení, nebude pro ně přínosem. V takovém případě mohu připravit aerobně laděnou hodinu, kardiotrénink, ale není to ten „ortodoxní“ pilates, jak by měl být.

Co tedy znamená „ortodoxní“ pilates?

Kdyby tady sedělo deset mých kolegů z různých koutů světa, každý odpoví trochu jinak (smích). Určitě bychom se ale shodli na pravidlu kvalita versus kvantita. Kvalita je v pilates to nejdůležitější, nehraje roli vysoký počet opakování ani rychlost provedení cviku. Budeme-li hovořit o stejném cviku na stroji, jeden z nás použije tři pružiny, druhý čtyři, třetí jich bude mít pět a každý z nás si to přesně odůvodní. Také záleží na nátuře trenéra, na cíli, který s klientem máme.

Co když je hlavním cílem klienta zhubnout?

Hubnutí pomocí samotného pilates je běh na dlouhou trať. Klientovi odpovím, že cvičením zpevní hluboké svaly, protože třeba dlouho necvičil, vytvoří si základnu hlubokého stabilizačního systému. Ale k tomu musí přidat kontrolu jídelníčku a nejméně dvakrát týdně aerobní aktivitu, přičemž mu doporučím vhodný způsob takové aktivity. Tento přístup se mi osvědčil a klienti opravdu hubnou. Stává se, že jsou mylně informováni z reklamy, že pilates je vyloženě na hubnutí, ale když nevědí, co je kardiozóna a neznají princip spalování tuků, pak je snadné v nich tuto představu vyvolat. V pilates lze vytvořit i program na hubnutí, který ovšem není pro začátečníky, nýbrž pro pokročilejší klienty, kteří už umějí kontrolovat svůj pohyb. Pak se s nimi mohu pustit do cvičení na strojích, například na jumping boardu.

City Revue / jaro 2010

Kdy byste radila navštěvovat individuální lekce a kdy naopak skupinové cvičení?

Všeobecně je lepší začít individuální hodinou a konzultací s trenérem. Trenér vás při ní nasměruje, pomůže vám vytvořit jasnou představu, co chcete a co vaše tělo dokáže. Opravdu dobrý trenér vám dokáže říct, že se potřebujete zaměřit na zpevňování určitých částí těla a že jiné konkrétní části potřebujete protáhnout. Dokáže cvičení uvést v harmonický celek tak, aby mělo efekt a splnilo svůj účel.

Cvičení ve skupině může následovat, když už si víte rady, jak zacházet se svým tělem.

Individuální hodiny často volí lidé, kteří se chtějí věnovat svému tělu cíleně, mají nějaký zdravotní problém, kteří nemají moc času podřizovat se rytmu skupiny nebo kteří chtějí mít při cvičení své soukromí. Skupinové lekce se v našem studiu cvičí maximálně v počtu šesti lidí, což je poměrně malá skupina, instruktor tedy stačí jednotlivce kontrolovat a případně opravovat. Při skupinové lekci se pohyby kombinují a převládá snaha o celostní sestavu, není tedy striktně cílena na určitou partii či problém klienta jako u individuální lekce.

Mohou pilates cvičit lidé se zdravotními problémy, nebo existují určitá omezení?

Zdravotní omezení není v pilates vůbec žádné. Nevím o nikom, koho bych při cvičení nedokázala zdravotně posunout k lepšímu. Stejně tak nemůžu jmenovat diagnózu, u které bych řekla: Tohle cvičení není pro vás. Například člověk s problémy se srdcem nebo krevním tlakem nemůže chodit ani na spinning ani na jiné aerobní aktivity. Takový člověk bude při pilates spokojený a bude to přesně ten druh pohybu, který potřebuje. Stejně se dá pracovat s lidmi po úrazu. Nemluvě o klientech, kteří mají problémy s páteří, to je věc, která se tu řeší běžně – a řeší se úspěšně. Někdo by se mohl zeptat: A co osteoporóza? V Česku se o ní sice zatím moc nemluví, ale to rozhodně neznamená, že by se nám osteoporóza vyhýbala. I s osteoporózou se dá v hodinách pilates cvičit, chce to jen důvtip a znalosti instruktora. Opravdu se nebojím říct, že nevidím žádná zdravotní omezení.

Pilates je cvičení vhodné i pro těhotné ženy. Mohou navštěvovat standardní lekce pilates, nebo by měly chodit do hodin speciálně určených pro těhotné?

Záleží hodně na zdravotním stavu a na kondici dané ženy. Přiznám se, že kdyby záleželo jenom na mých snech a představách, těhotné ženy by cvičily odděleně, protože je to tak lepší pro ně i pro instruktora. Nicméně žena, která cvičí pilates delší dobu,  může bez problémů navštěvovat běžné skupinové lekce. Samozřejmě s vyšším stadiem těhotenství přibývá limitů (tzn. budoucí maminka nemůže provádět všechny cviky), ale to již záleží na domluvě s instruktorem. Ten buď nabídne jednodušší variantu nebo náhradní cvik.

City Revue / jaro 2010 Pilates se patrně věnují hlavně ženy. Jak je to se zájmem ze strany mužů?

Mužů nám přibývá! Už máme ve studiu kolem dvaceti pravidelných klientů, každým rokem je to lepší. A je to velmi příjemná práce. Pánové (když se vymaní z představy, že pilates je pro ženy) přijdou do studia cíleně s konkrétním problémem. Jsou rozhodnuti něco dělat, pracovat na sobě, něco změnit. Lze je mnohem lépe motivovat než ženy a jsou, řekla bych, i pečlivější a důslednější – to je moje zkušenost.

Narůstá také počet klientů- seniorů?

Zatím moc ne, ale bylo by to moc pěkné. Nedávno jsem se vrátila ze Spojených států, kde jsem každý den potkávala ve studiích spoustu seniorů, třeba i kolem pětadevadesáti. Přišli, byli šťastní, cvičení si užívali a bylo to na nich vidět. V tomhle je ČR ještě hodně pozadu, částečně z finančních důvodů, a je to dáno i nedostatečnou osvětou. Ale máme pár klientů, kterým je přes sedmdesát, a věřím, že seniorská klientela se bude rozšiřovat.

V pilates se cvičí na podložce a využívají se také stroje. Co je pro koho vhodnější?

Ideální je kombinace, podložka má svoji hloubku a stroj má svoji sílu. Pohyb jen s vlastním tělem na podložce vám dá důslednou kontrolu a koordinaci. Tam stroj může někdy přimhouřit oko, naopak vám ale dá razantnost a intenzitu.

Jak už jsem říkala, začátečníka raději cvičím nejdříve na podložce. Samozřejmě hraje svou roli i pohlaví klienta. Muži mají raději stroje. Pilates stroje od společnosti Balanced Body jsou výborně technicky propracované a spolehlivé.  Ale i po deseti letech tréninku si s velkou chutí zacvičím i na podložce, protože časem tělo posouváte dál a dál. V té jednoduchosti práce vlastního těla je síla.

Studií nabízejících pilates vyrostlo, alespoň v Praze, za poslední léta hned několik. Podle čeho se má zájemce při výběru orientovat?

Kritérií může být víc. Je otázkou, k jakým informacím o studiu nebo instruktorech se dostanete. Co se instruktorů týče, hledala bych takové, kteří mají certifikovaný kurz. Další aspekt například je, chci-li se přihlásit na skupinovou lekci, kolik nás v ní bude cvičit. Dále bych se zajímala o to, jak je studio vybavené, jaké používá pomůcky atp. Možná nejdůležitější hledisko je, abych se ve studiu cítila dobře a bezpečně. To vám řekne už první hodina.

Když laik otevře některou z knížek o pilates, může si pomyslet, že jde o uzavřenou sadu pár desítek cviků. Je to tak, nebo lze v pilates stále objevovat něco nového?

Lze, a to je na pilates právě pěkné. Cvičení na podložce může vypadat jako základních třicet čtyři cviků, ale v tom to není. Záleží, v jaké pozici cvičíte a také zda začnete používat pomůcky. Na obrázku mají sice cviky jednu tvář, ale ony jich mohou mít nespočet. Jednu podobu můžete cvičit třeba tři měsíce, pak se dostanete ke druhé, třeba i jen nepatrně jiné podobě, přičemž vnímání pohybu se zásadně změní. A takhle to může pokračovat řadu let. Každému musí udělat ohromnou radost, když postupně pocítí změny a posun kupředu, když zjistí, že se víc předkloní, zvedne výš nohu, přestane vstávat s bolestí zad, cítí se dobře a v neposlední řadě, když mu všichni říkají, že vypadá dobře.

Dovolím si jednu osobnější otázku. Kudy vedla vaše vlastní cesta k pilates?

Vedla od rehabilitace. Pracovala jsem s řadou klientů po úrazech nebo s totální endoprotézou a velmi mě to bavilo. Když skončila cílená rehabilitace a klienti odjížděli do lázní, přicházeli s otázkou: Co budeme dělat dál? Odpovídala jsem: Samozřejmě musíte cvičit. Ale před deseti lety tu nebylo moc možností. Sama jsem tehdy ve volném čase dělala certifikovanou instruktorku fitness, jenže to mi pro ně nepřipadalo ani trochu jako ideální řešení. Hledala jsem něco jiného. Koupila jsem si knížku o pilates, kde ale byla spousta pro tyto lidi nevhodných cviků, takže jsem ji různě odkládala. Přihlásila jsem se do kurzu, abych tomu přišla na kloub. Takhle tedy začala moje dráha. První kurz, základní informace, zkušenosti na známých a přátelích. Pak přišly kurzy, kterým říkám opravdové, na nich jsem pořádně začala chápat, co pilates doopravdy je, následovaly stáže v zahraničí a kurzy pod vedením zahraničních instruktorů. Setkávám se s lidmi, kteří dělají pilates dvacet třicet let a jsou mnohem dál než já, od nich také čerpám zkušenosti. Vlastně to nikdy nekončí, s každou novou informací se člověk pohne o kousek dopředu. Myslím, že je pro mě pilates běh na dlouhou trať, ale dělá mi neustále takovou radost, že toho vůbec nelituji. Neměnila bych, pilates je pro mě něčím, co mě v životě mělo potkat a potkalo. Díky pilates jsem poznala spoustu zajímavých lidí a přátel, kteří mě posouvají dál a které doufám posouvám i já. Pomáhat lidem najít cestu ke zdravému pohybu je moje poslání i moje budoucnost.