S diastázou nejsou žádné žerty

26. 08. 2016

Diastáza není označení dietních potravin. Kupodivu to ani není civilizační choroba. Jedná se o zdravotní problém, který se praděpodobně týká mnohem více lidí, než si myslíme. Neobjevil se však nedávno, jen mu málokdo věnuje náležitou pozornost. To bychom rádi změnili, protože znalost problematiky může zásadně ovlivnit způsob tréninku, a to jak volbu cviků, tak především jejich provedení.

Nejspíš ani nevíte, jak vlastně diastázu poznat. Laik většinou není schopen ji diagnostikovat, a to jednoduše proto, že netuší jak. Tápat bude i nezkušený instruktor či trenér, přestože má alespoň povědomí, že by jeho klient či klientka mohli tento problém mít. Když už se vám podaří diastázu odhalit (nebo její výskyt potvrdí lékař), nejspíš nebudete vědět, jaké důsledky z toho vyvodit. O diastázu se zajímá jen malá část profesionálů, a to nejen z řad sportovních trenérů, ale i lékařů.

Co vlastně diastáza je

Všichni máme přímý břišní sval. Ano, to je ten proslulý "pekáč buchet". (I když tak třeba nevypadá, opravdu ho máme všichni.) Všichni také máme uprostřed přímého břišního svalu vazivové spojení, které se nazývá linea alba. Tady ovšem může nastat zádrhel. Zatímco u někoho linea alba drží sval pěkně pohromadě, u jiného došlo z různých důvodů k jejímu povolení. Důsledkem toho vzniká diastáza aneb rozestup přímého břišního svalu. Velmi laicky by se diastáza dala popsat jako propadlé břicho v malé oblasti kolem pupíku.

DSC0003.JPG

Diastáza představuje vážnější zdravotní problém, než se na první pohled může zdát. Nejedná se totiž o jakýsi kosmetický nedostatek, ale o narušení funkční souhry břišních a s nimi spolupracujích svalů. Hrozí nebezpečí vzniku pupeční kýly, je nepříznivě ovlivněna ochrana orgánů v dutině břišní a především, nefunguje správně téměř žádný sval od pánve až po hlavu. Diastáza ovlivňuje fukci bránice i pánevního dna, průvodním jevem jsou přetížená záda v bederní oblasti (jako by jim nestačila námaha z našeho "civilizovaného" životního stylu).

U koho se diastáza může vyskytnout

Diastázou trpí častěji ženy. Vzniká během těhotenství a přetrvává po porodu. Muži by se ale neměli chlácholit pocitem, že se jich to netýká. Tento problém najdeme například ve fitness oblasti. Při nesprávném zapojování hlubokého stabilizačního systému, jehož součástí jsou i břišní svaly, si můžete diastázu jednoduše "vycvičit" (lehy – sedy a sklapovačky na tom mají velký podíl). Diastáza se může vyskytnout i u dětí, kdy v průběhu psychomotorického vývoje dojde ke změnám, které ovlivnily funkci břišní stěny.

K dalším skupinám lidí, kteří jsou ohroženi diastázou, patří osoby se zvýšenou nebo vrozenou laxicitou (protažitelností) vaziva, osoby s častými operačními zákroky v oblasti břišní stěny, lidé zvedající těžká břemena (extrémní námaha) a naopak i lidé se sedavým zaměstnáním (povolené břišní svaly).

Typickými "kandidátkami" na diastázu jsou ženy, které intenzivně posilovaly břicho klasickým silovým způsobem, bez aktivních hlubokých svalů. Takové břicho charakterizuje přetížený, zkrácený, málo pružný přímý břišní sval (a jsme zase zpátky u "six-packu"). Když tyto ženy otěhotní, jejich břicho není dostatečně pružné, aby umožnilo růst dítěte. Lékaři v takových případech často sahají například k tabletám magnézia, které svaly uvolní. Všechny svaly, včetně linea alba. Už tomu začínáte rozumět?

Dá se s diastázou něco dělat?

Diastázu většinou odhalí lékař, který vám může navrhnout operativní řešení. Skončíte pak v rukou plastického chirurga, což ale většinou není nutné, s diastázou si můžete poradit i správným cvičením. Jenže jak na to?

Začít byste měli návštěvou lékaře, který vyloučí pupeční kýlu. Ta se může vytvořit v důsledku oslabení břišní stěny a samovolně nezmizí. Pupeční kýlu je třeba odstranit operativně a obecně platí, že čím dříve, tím lépe.

Co si tedy počít se samotnou diastázou? Poradí nám Petra Sojková ze studia myPilates, která se této problematice věnuje v praxi přes 20 let. "Odhlédneme-li od možnosti operace, kterou si vždy můžete nechat v záloze, nejlepším řešením tohoto problému je cvičení. Jenže nikoli bezhlavé posilování, ale trpělivé (velmi trpělivé!), postupné zapojování břišních svalů, v začátcích rozhodně pod vedením fyzioterapeuta nebo trenéra, který ví, jak s diastázou pracovat. Nepůjde to bez individuálního přístupu. Potřebujete nejen dostat správné informace a pochopit princip, co a jak dělat, ale také potřebujete kontrolu, zda se vám daří vše uvádět do praxe. Je třeba naučit břicho fungovat od základů jinak, než jste byli dosud zvyklí. Pomocí dýchání (tedy bránice), spodních žeber a šikmých břišních svalů lze dosáhnout toho, že přímý břišní sval bude držet u sebe."

Kinesiotaping dělá zázraky

Jednou z možností, jak naučit břišní svaly správně pracovat, je kinesiotaping. Petra Sojková používá tapy v průběhu několika posledních let s velkými úspěchy a jejich efekt je okamžitě viditelný a citelný. "Ideální je začít s tapingem co nejdříve, jakákoli pomoc správnému fungování svalů je v začátcích cvičení k nezaplacení," vysvětluje Petra. "S klientkami obvykle cvičím bez tapů. Navedu břišní svaly, aby pracovaly, jak je třeba. Na konci lekce dosáhneme maxima a v tento okamžik nalepím tapy, aby se tak lépe zafixoval daný stav. Klientkám doporučuji ponechat tapy po dobu 5 dní, poté sundat a zkusit břišní svaly udržet ve správné funkci další 2 dny. Pak se vše zase opakuje."

DSC0005.JPG

Na konci našeho rozhovoru ještě Petra varuje před trendem poslední doby, kdy lékaři doporučují používání bederního pásu. "Takový pás vám poskytne oporu a vy se v danou chvíli opravdu cítíte lépe. Co ale nastane, když pás odložíte? Svaly, které díky spolehlivé opoře bederního pásu nemusely pracovat, jsou ještě více ochablé než byly předtím. Co bude vaše tělo držet po zbytek života?" nechává Petra viset ve vzduchu nezodpovězenou otázku.

Co říci závěrem

Nejlepší je cvičit tak, aby se vás tento článek netýkal. K tomu vede jediná cesta, správná aktivace hlubokého stabilizačního systému (core, powerhouse apod.), v tomto případě zejména příčného břišního svalu (transversus abdominis).

Pokud už je na prevenci pozdě, díky článku víte, že není třeba zoufat. Pokud je rozestup břišní stěny záležitost vašeho vlastního těla, hledejte fyzioterapeuta nebo trenéra, který má s diastázou zkušenosti. Pokud jste trenér a chcete patřit k těm, na které se budou lidé s důvěrou obracet, je nejvyšší čas začít se vzdělávat. Kurzy a semináře se pomalu začínají objevovat jako první vlaštovky.

Ať už patříte k první nebo druhé skupině, mějte na paměti, že diastáza je poškozením trvalým, nelze ji vyléčit. Můžete se ale naučit s ní zacházet, zapojovat břišní svaly tak, aby její nepříznivé následky byly minimální. Nevzdávejte to a vytrvejte, vaše tělo (případně vaši klienti) si to zaslouží.

Kde o diastáze můžete dozvědět více?

Autorka článku Petra Sojková se této problematice věnuje více než 25 let. V myPilates vede několikrát ročně odborný seminář Diastáza - a co s ní? Pokud u něj není uveden termín, můžete nás kontaktovat na academy@mypilates.cz, kde vám sdělíme více informací.